Tämä tulva ei lähtenyt ainoastaan Saatanan, vanhan käärmeen suusta, vaan hänen suustaan, jota Rooman pakanat alkoivat pitää Rooman vanhan pakanuuden näkyvänä päänä. Kun roomalainen tulenpalvonta tukahdutettiin, olemme nähneet, että Pontifex Maximuksen virka, joka oli pakanuuden pää, hävitettiin. Se oli se Tulisen lohikäärmeen pään "kuolinhaava". Mutta tuskin oli tuo pää saanut kuolinhaavansa, kun se alkoi jälleen parantua. Muutaman vuoden kuluttua siitä, kun pakanallinen Pontifexin arvonimi oli hävitetty, se otettiin uudelleen käyttöön ja täsmälleen saman keisarin toimesta, joka oli sen hävittänytkin, niin että siihen liitettiin aivan kaikki samat pakanalliset mielleyhtymät, jotka siihen aikaisemminkin kuuluivat, mutta nyt tällä kertaa Rooman piispalle, josta tästä ajankohdasta alkaen tuli se suuri opillisen tulvan levittäjä tunnustavan kristikunnan päälle, levittämällä ensimmäiseksi tuhoisaa oppia uudestisyntymisestä kasteessa ja sen jälkeen kaikkia niitä pakanallisia oppeja, jotka olivat peräisin muinaisesta Babyloniasta. Kun tämä pakanallinen arvonimi annettiin roomalaiskatolisen kirkon paaville, se ei ollut vain tyhjä arvonimi, vaan siihen liittyi huomattava valta. Roomalaiskatolisen kirkon paavin auktoriteettiin liitettiin tässä hänen uudessa asemassaan Pontifexina "viisi tai seitsemän piispaa" hänen neuvonantajinaan, piispoja ja jopa vieraiden valtojen pääkaupunkien piispoja laajoilla alueilla lännessä, yhtä hyvin Galliassa kuin Italiassakin, hänelle alamaisina; ja ne, jotka kieltäytyivät alistumasta hänen määräyksiinsä, jotka hän Pontifexina oli määrännyt, joutuivat maallisen oikeuslaitoksen käsiin. Totuuden ja vanhurskauden asia joutui suureen vaaraan, kun sellainen valta oli nyt keisarin määräyksestä annettu Rooman paaville ja kun paavi oli niin halukas antautumaan väärän opin levittämiseen. Suuresta vaarasta huolimatta todellinen seurakunta, Morsian, Karitsan vaimo (sikäli kuin tuo seurakunta esiintyi läntisen maailmanvallan alueeella), sai siltä ihmeellisen suojan. Tuo seurakunta säästyi tuon väärän opin tuhoilta tietyksi ajaksi, ei ainoastaan hakeutumalla vuoristoon, niinkuin niin monet sen uskollisista jäsenistä tekivät, kuten esimerkiksi Jovinianus ja hänen kannattajansa, Vigilantius ja valdolaiset ja muut uskolliset, jotka piiloutuivat Kottisten alppien erämaihin ja muille syrjäisille seuduille Euroopassa, vaan lisäksi ennen kaikkea Jumalan sallimuksen toimiessa heidän hyväkseen. Tuohon asemaan viitataan näillä sanoilla (Ilm.12:16): "Mutta maa auttoi vaimoa: maa avasi suunsa ja nieli virran, jonka lohikäärme olis syössyt kidastansa." Mitä tarkoittaa symboli "maa avasi suunsa"? Luonnollisessa maailmassa tarkoittaa se, että maa avaa suunsa maanjäristystä; ja "maanjäristys" tarkoittaa Ilmestyskirjan symbolisessa kielenkäytössä, kuten kaikki myöntävät, ainoastaan poliittista sekasortoa. Kun nyt tutkimme kysesssä olevan ajan historiaa, huomaamme, että tosiasiat käyvät todellakin yksiin tuon kuvakielen kanssa; että niin pian kuin Rooman paavi PontifexMaximumin asemassa asettui niin kiivaasti tuomaan pakanuutta seurakuntaan, poliittinen sekasorto alkoi Rooman maailmanvallassa, mikä ei milloinkaan loppunut ennenkuin koko maailmanvallan rakennelma hajosi palasiksi. Mutta sitä ennen paavinvallan hengellinen valta oli saanut vankan jalansijan kaikissa läntisissä kansakunnissa jo kauan ennenkuin niin tapahtui. On selvää, että välittömästi sen jälkeen, kun Rooman paavi Damasus sai Pontifex Maximuksen arvon, ennustettu "luopumus" (1.Tim.4:3), mitä Roomaan tulee, oli kehittynyt mitä suurimmassa mittakaavassa. Siihen aikaan ihmisiä "kiellettiin menemästä naimisiin"* ja "käskettiin kieltäytymään lihan syömisestä".
*Rooman paavi Syricius määräsi papiston selibaatin AD. 385. (GIESELER)
Sitten teroitettii ihmisten mieliin vääränlaista pyhyyttä vääränlaisen opin avulla koskien syntiä ja ihmiset ohjattiin uskomaan, että kaikki kastetut henkilöt olivat väistämättä uudestisyntyneitä. Jos lännen roomalainen imperiumi olisi säilynyt yhden maallisen johtajan alaisena, olisi Rooman paavi tuon maallisen johtajan tukemana nopeasti saastuttanut kaikki valtakunnan alueet pakanallisella turmeluksellaan, jota hän selvästikin oli alkanut levittää. Kun ottaa huomioon sen julmuuden, jolla Rooman Pontifex Maximus kohteli Joviniusta ja kaikkia pakanallisia avioliittoa ja selibaattia koskevia oppeja vastustavia maailmanvallan voimalla, voi helposti ymmärtää, miten vakavat seuraukset sillä olisi ollut totuudelle valtakunnan läntisessä osassa, jos asiaintilan olisi sallittu jatkua edelleen. Mutta nyt seurakunnan suuri Herra puuttui asioiden kulkuun. "Goottien kapina" ja Alarik Goottilaisen suorittama Rooman hävitys vuonna 410 sai aikaan sen järkytyksen Rooman maailmanvallalle, joka vaikutti sen lopulliseen hajoamiseen vuonna 476 ja sen vallan häviämiselle. Vaikka siis Rooman paavi aikaisemmin saamansa vallan takaamana tunnustettiinkin muodollisesti keisarillisessa ediktissä vuonna 445 "kaikkien lännen kirkkojen pääksi" ja kaikkia piispoja käskettiin "pitämään kaikkea sitä lakina, mitä ikinä Rooman paavi katsoisi hyväksi määrätä tai käskeä", maailmanvallan sekasorto ja itse maailmanvallan hajoaminen pian sen jälkeen tekivät mitä suurimmassa määrin merkityksettömiksi tuon ediktin tuhoisat vaikutukset. "Maan suun avaaminen"—toisin sanoen Rooman maailmanvallan hajoaminen niin moniksi itsenäisiksi valtakunniksi——tapahtui tosi uskonnon hyväksi ja esti eksytyksen ja turmeluksen tulvaa, joka oli lähtöisin Roomasta, etenemästä niin nopeasti ja pitkälle kuin muussa tapauksessa olisi tapahtunut. Kun nyt yhden ainoan keisarin tahdon tilalle, johon Pontifex maximus nojasi, tulivat monet eri maiden tahdot, väheni Rooman paavin valta huomattavasti. "Näissä olosuhteissa", toteaa Gieseler viitaten roomalaiskatolisen kirkon vaikutukseen niihin eri valtakuntiin, joihin maailmanvalta hajosi, "näissä olosuhteissa eivät paavit voineet suoranaisesti puuttua kirkollisiin asioihin; ja heidän yhteytensä eri maiden kirkkoihin riippui kokonaan hallitsijan suosiollisuudesta". Paavinvalta voitti lopulta tuon maanjäristyksen vaikutukset ja läntiset valtakunnat joutuivat tuon eksytyksen tulvan valtaan, joka tuli lohikäärmeen suusta. Mutta sen maailmanvallan hajoaminen, joka niin kiihkeästi oli tukenut Rooman hengellistä despotismia, antoi lännen tosi seurakunnalle pitemmän suhteellisen vapauden ajan, jota sillä ei muuten olisi ollut. Pimeä keskiaika olisi koittanut aikaisemmin ja pimeys olisi ollut intensiivisempää ilman gootteja ja vandaaleja ja sitä poliittista sekasortoa, joka seurasi heidän hyökkäyksistään. Heidät oli nostatettu vahingoittamaan luopunutta yhteisöä, ei vainoamaan Kaikkein Korkeimman pyhiä, vaikka hekin tosin joutuivat satunnaisesti kärsimään yleisestä hämmingistä. Sallimuksen käsi voidaan selvästi havaita siinä, että tuona kriittisenä hetkeä maa avasi suunsa ja auttoi vaimoa.