IRC-Galleria

BabaBom

BabaBom

^ ElektroMagneettiVäinämöinen ^ ...☺☺☻´ { www.halfSatori.com | www.atMatrix.com }

Valikoima vanhoja valokuviaTiistai 26.02.2008 12:11

Vraja Journalissa on nyt uusi Downloads-alue, jonne tullaan lisäämään runsain mitoin valokuvia, kunhan ehdin niitä lajitella.

Avataan projekti seuraavalla valikoimalla:

http://www.vrajajournal.com/area/downloads#old_raganuga_gallery

Mikä johtaa fundamentalismiin? *Maanantai 25.02.2008 14:48

Aiemman oikeaa uskoa käsittelevän tekstin lukenut saattaa kysyä, "Mistä uskonnollinen fundamentalismi syntyy?" Vastauksia on varmasti lukuisia. Tarkastellaan niistä muutamaa.

Eräs päällimmäisistä itse havaitsemistani syistä on sen älyllinen helppous. Tässä kontekstissa kahdenlaisia ihmisiä:

1. Jotka eivät lähtökohtaisesti syystä tai toisesta kykene hienosyiseen ajatteluun.
2. Jotka monia pohdintojensa tuloksena ovat kohdanneet negatiivisia tuloksia.

Tämä kyvyttömyys tai väsymys asioiden tutkintaan ja puntarointiin johtaa helposti "oikeaan uskoon" tasolla tai toisella. Ratkaisun tuoma sisäinen helpotus johtaa ratkaisun varjelemiseen; mitä suurempi tarve, mitä suurempi löytöä edeltänyt ahdistuksen ja epäselvyyden tila, sitä voimakkaammin sitä varjellaan.

Eräs ylläolevasta osittain jatkettukin syy on fundamentalismin antama vastuuvapaus. Tässä taas vastaavat kaksi ihmisluokkaa:

1. Jotka ovat lähtökohtaisesti kyvyttömiä tekojensa eettisen oikeellisuuden arviointiin.
2. Jotka ovat turhautuneet tai vakavasti erehtyneet itseensä luottaen.

Heille oikea usko tarjoaa yksinkertaiset ohjenuorat elämään, vakiot joita ei tarvitse kyseenalaistaa, ja joiden mukaan toimimalla tuntee vapautuvansa itse eettisestä vastuusta. Tämä asetelma, siinä missä se on suhteellisen harmiton sen toimiessa laajemman yhteiskunnan viitekehyksessä, saattaa johtaa arveluttaviin ja jopa vaarallisiin käytösmalleihin tiiviissä uskonnollisissa yhteisöissä.

Oikein uskovien keskuudesta löydämme myös suosta pelastetut, nämä elämänsä kurakuopasta uskon voimin nousseet ihmiset joille usko on antanut elämään suuremman tarkoituksen ja sitä myöten positiivisemman asennoitumisen elämään.

Fundamentalistinen usko, sen pysyessä omalla pihamaallaan eli puuttumatta agressiivisesti muiden oikeuteen uskoa omalla tavallaan tai olla uskomatta millään tavalla, voi tuoda muassaan positiivisia tuulia vaikeisiin elämäntilanteisiin eikä sitä siksi tule pitää yksinomaan negatiivisena ilmiönä, jos vaikka en sitä lopullisena elämänratkaisuna pidäkään.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Jatkokeskustelua löytyy mm. Näkokulmasta: http://nakokulma.net/index.php?topic=173
Lapset ovat aina uteliaita ja haluavat tietää kaikenlaisia asioita. Tänään julkaisemme uskontonurkassa erään nuoren ja innokkaan lukijan professorille esittämän kiperän kysymyksen.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Kysymys: "Mikä on se oikea usko?"

Vastaus: Oikea usko voidaan tunnistaa sen lukuisista eri tunnusmerkeistä. Oikeaa uskoa tavataan monien eri uskontojen parissa. Eri uskontojen oikean uskon omaavia ei kuitenkaan kannata sulkea yhtäaikaa samaan huoneeseen.

Oikea usko on sunnattoman vakuuttuneisuuden mielentila, joka saa ihmisen kieltämään kaikki oikeasta uskosta eroavat näkemykset lähtökohtaisesti väärinä ja harhaanjohtavina. Oikea usko on absoluuttinen, objektiivinen totuus; uskonasioissa ei oikean uskon mukaan ole sijaa subjektiivisuudelle tai relativismille, näille uuden ajan ympäripyöreille harhaopeille.

Oikea usko aikaansaa fundamentalistisen ihmiskunnan kahtiajaon hyvään (oikeauskoisiin) ja pahaan (muihin). Oikea usko on ymmärrys, joka kirvottaa oikeauskovaisen raivon vimmalla evankelioimaan ja käännyttämään niin eksyneitä kuin vääräuskoisiakin, pyhään hengen taistoon saatanan tai illuusion voimia vastaan. Uskossaan heikko oikeinuskova lujittaa uskoaan moittimalla tai päihittämällä vääräuskoisia.

Oikeassa uskossa tarkoitus pyhittää keinot, sillä lopulta ainoa todellinen hyvä on oikean uskon ajama tarkoitusperä. Valheet, varkaudet ja väkivalta voidaan tarpeen vaatiessa valjastaa oikean uskon palvelukseen. Monet oikean uskon tunnustajat hyökkivät nyrkein tai asein havaitessaan pyhäänsä häväistyn. Oikean uskon asialla kohdattua marttyyrikuolemaa, myös itseaiheutettua sellaista, pidetään varmana menolippuna taivaaseen. Tupenrapinoita välttääkseen ei siis kannata vitsailla uskonasioista oikeauskoisten kanssa.

Oikea usko korostaa kirjoitusten kirjaimellista tulkintaa. Oikeiden uskovien keskuudessa usein vieroksutaan pirulaisen harhautuksiksi miellettyjä sanahirviöitä, kuten kontekstisidonnaista eksegeesiä. Tämä johtuu siitä, että oikea usko on vihakas ja kateellinen usko, joka ei suvaitse rinnalleen järkeisoppeja, ei alistu ymmärtämisen tarpeelle.

Oikea usko synnyttää erilaisia hurmostiloja, joita saatetaan erehtyä pitämään itsesuggestion tuloksina tai huumaavien aineiden alaisuuteen rinnastettavina. Eri uskontojen oikeinuskovien keskuudessa ilmenee varsin samankaltaisia muuntuneita tajunnantiloja. Oikein uskovat ymmärtävät oman tilansa olevan jumalaisen hengen suomaa; vääräuskoisten hurmostilat ovat puolestaan vihulaisen tekoja.

Oikeinuskova ymmärtää vihulaisen tekosiksi myös oikean uskon ja muiden uskontojen väliset samankaltaisuudet; vihulainen on aikaansaanut nämä yhtäläisyydet harhaanjohtaakseen todellista uskoa etsivää ihmiskuntaa. Sekä ajatus uskontojen ihmissyntyisyydestä että ajatus monien eri uskontojen jakamista yhteisistä totuuksista ovat oikean uskon vastaisia.

Siinä missä monet oikeinuskovat ovat sopeutuneet sietämään demokraattista ja monikulttuurista yhteiskuntamallia, oikeinuskovien hallintoideaalina pidetään teokraattista diktatuuria. Teokraattinen diktatuuri tarkoittaa hallintoa, jossa jumalan valtuuttamaksi uskottu yksilö tai veljeskunta hallitsee yhteiskuntaa teräshansikkaalla uskon vanhoihin kirjoituksiin lakinsa pohjaten.

Kanssakäymistä oikeaa uskoa vaalivien kanssa verrataan usein miinakentällä tallustamiseen. Mikäli miinakentän halki on pakko kulkea, kannattaa liikkua todella varovaisesti välttääkseen aiheettomia räjähdyksiä ja niistä seuraavaa rumaa jälkeä. Oikeauskoiset voivat kuitenkin oikeiden olosuhteiden vallitessa olla ihan mukavia, mikäli oikeauskoisen kohtaava ymmärtää heidän uskonsa asettamat normitajunnan rajoitteet.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Jatkokeskustelua löytyy mm. Näkokulmasta: http://nakokulma.net/index.php?topic=173
Lapset ovat aina uteliaita ja haluavat tietää kaikenlaisia asioita. Tänään julkaisemme tiedenurkassa kaksi lukijoiden professorille esittämää kiperää kysymystä.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Kysymys: "Siis täh? Miten otsonikato ja nauraminen liittyvät toisiinsa?"

Vastaus: Otsonikadonhan aiheuttavat erilaiset katalyytit, joita ovat sekä vedyn ja typen oksidit että kloori ja bromi. Typen oksidien määrään stratosfäärissä vaikuttavat etenkin dityppioksidin eli ilokaasun (N2O) päästöt ja vetyradikaalien määrään metaanin pitoisuus. Huumorilla kyllästetty puhe lisää otsonikatoa vapauttamiensa N2O-radikaalien johdosta.

Jo vuonna 1976 saatiin tieteellistä näyttöä siitä, että teollisuuden, pakokaasujen ja märehtivien nisäkkäiden aiheuttamien päästöjen ohella huumoripitoinen puhe on eräs aikakautemme suurimmista otsonikadon aiheuttajista. Vuonna 1985 laadittiin otsonikerroksen suojelua koskeva Wienin yleissopimus, jossa huumorinkäyttöä pyrittiin rajaamaan.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Kysymys: Väitettiin, "Olette kaikki ihan paskaa". Voiko tämä olla totta?

Vastaus: Keskivertoihminen ulostaa noin 500 kiloa vuodessa. 6 miljardia ihmistä tuottavat yhteensä noin 3,000,000,000,000 kiloa ulostetta vuodessa. Jos siitä tehtäisiin 10 cm paksu kerros, se peittäisi noin 750,000 neliökilometriä vuodessa. Euroopan peittämiseen menisi vajaat 15 vuotta. Koko maapallon maapinta-ala katettaisiin 200 vuodessa. Pelkästään ihmiskunta on siis peittänyt lyhyen historiansa aikana maapallon useiden metrien ulostekerrokseen; ja me ihmisethän tuotamme vain murto-osan maailman ulosteesta.

Vaikka tiede ei pystykään todentamaan kaiken kohtaamamme kiinteän aineksen koostuvan kokonaisuudessaan joskus ulostetta muodostaneista molekyyleistä, on todennäköistä että valtaosa sinussakin olevasta kiinteästä aineksesta on joskus ollut ulostetta joka on muuntunut maaperäksi, joka on puolestaan muuntunut eteenpäin kasvillisuudeksi, joka on syöty, ja jonka antamista aineksista kehomme on muodostunut. Osan tästä kierrätetystä ulosteesta siis muunnamme kehomme eri rakennusosiksi, ja lopun palautamme ulosteena takaisin luonnon kiertokulkuun.

Voidaan siis varmuudella sanoa, "Valtaosa teissä olevasta aineksesta on paskasta lähtöisin ja tulee taas paskaksi muuttumaan". Väittämä "Olette kaikki ihan paskaa" puolestaan on nykytieteen keinoin todentamattomissa; se ei kuitenkaan teoriana ole mahdottomuus.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Haarahäntäinen gekkoSunnuntai 24.02.2008 01:21

Huoneeseeni on muuttanut kämppikseksi haarahäntäinen gekko. Ei, en todellakaan tiedä miksi sen häntä jakautuu loppua kohden kahtia! Mutta ei se mitään, ei ole ensimmäinen eriskummallinen tuttavani.

Tehokas epeli, tämä lisko. Kävelee etiäpäin kohti saalista ja huiskaisee vauhdissa päätä heilauttamalla pikkuötökän huiviinsa vauhdin pysähtymättä. Way to go, gekko!
Näissä ajatuksissa lahjani ystäville, ohjelanka kohti sisäistä onnellisuutta, mietteitä muistettavaksi erityisesti elämän kiperissä käänteissä.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Joka alkaa, se loppunsa kohtaa, ilmiöistä jokainen. Luonto kiertää vääjäämätöntä rataansa. Yöstä aamuun, aamusta päivään, päivästä iltaan, illasta yöhön. Kevään heräämisestä kesän kukoistukseen, kesästä syksyn lakastumiseen ja edelleen talven horrokseen josta kevät luonnon herättää.

Mutta mistä syntyy murhe? Ei väistämättömyyksistä, vaan kiintymyksestä niiden hallintaan. Nykyhetki on tulevaisuuden historiaa. Sitkeinkin materian kasaantuma hälvenee ajan suuren tuulen repimänä. Miksi siis jäädä murehtimaan materian tilapäistä hahmoa, syntyjään katoavaista?

Onnellisuus ei synny ilmiöistä itsestään, ei aistien yhteydestä kohteisiinsa. Onnellisuus syntyy toiveen hiipumisesta, sillä toiveen hiipumista seuraa tyyneys ja rauha. Täyteläisen onnellisuuden lepotilaa agitoivan toiveen muassa kärsimys tekee itsensä tietyksi, riivaa mieltämme kohti toimintaa.

Miksi ihmiset tavoittelevat nautintoja? Tosiasiassa toiveen täyttämisen keinoin tavoitellaan rauhaa toiveen piinalta, ja täytetyn toiveen hetkellinen hiljeneminen koetaan säkenöivänä onnellisuutena. Mutta eikö viisas pyrkisi pysyvään onnellisuuteen asettaen toiveensa lepoon?

Toimet vailla kiintymystä luovat perustan rauhalle. Nautintojen ilmetessä anna nautinnon jokien virrata viisaan tietoisuutesi tyyneen valtamereen. Kärsimysten ilmetessä anna kärsimyksen jokien virrata viisaan tietoisuutesi tyyneen valtamereen. Älä riemuitse, älä liioin vieroksu ilmiöiden virtaa.

Ei toiveiden Babylonia päivässä tuhota, ei tuhkaksi polteta, ei tomuksi luhisteta. Luottavaisuus, pontevuus, tarkkaavaisuus, keskittyminen, ja viisaus. Epäitsekkyys, jalomielisyys, kärsivällisyys, päättäväisyys ja laupeus. Siinä avaimia sisäiseen luontoon, jossa toiveiden piina vaimenee.

Tästä viisaan ymmärryksen valtamerestä löydät rauhan, rauhasta löydät alati läsnäolevan onnellisuuden. Tässä tie riemun ja murheen pyörästä syvään täyteyteen ja itseriittoisuuteen. Haluatko liittää sen osaksi maailmankuvaasi? Mitään pyytämättä tai odottamatta aarteeni tarjolle asetin.

-Ananda-

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
This is a continuation of the earlier blog entry featuring random sounds from Radhakund. MP3, 128kbps, file sizes range from 1 to 5 MB.


=> http://www.vrajajournal.com/blog/Soundscapes_Reloaded


* Midnight Ramayana - Part 1 - Enthusiastic all-night Ramayana-chanting.
* Midnight Ramayana - Part 2 - Even more enthusiastic all-night Ramayana-chanting.
* Morning Multitrack Chanting - Part 1 - The bhajanashram ladies warming up, Ramayana on the background.
* Morning Multitrack Chanting - Part 2 - Bhajanashram and Ramayana folks in full speed.
* Been Watching You - Hare Krishna Hare Ram - Some first class techno beat there.
* Industrial Soundcheck - Your friendly large neightborhood generator and a mic soundcheck from a few blocks away.
* Group of Pilgrims - Chanting Govardhan Maharaja, carry-on sound-systems featured.
* Springtime Song - The traditional spring song, Bhajanashram ladies.
* Marriage Party Passing By - A well-equipped marriage party passing by.
* Oil Rush Hubbub - The sounds corresponding to the blog photo. It had quietened down when I recorded this.
* Late Night Bollywood - Some late night Bollywood beat with the dogs joining in towards the end.
* Just the Dogs - Night's their time, and they can do it for hours on end.
* Bollywood and Marriage - Bollywood beat on the background, marriage party passing by.


There are still some missing sounds I need to nail down... There's the midnight techno beat that keeps repeating the Miami Vice theme melody over and over again. And I'm pretty sure one of those was a Pet Shop Boys ripoff, though it's been a while. Some of the music is so kitschy it's just mind-blowing. If you crossbred Abba, Ravi Shankar, Vanilla Ice, aa cricket team and an jolly hopping kangaroo at a House club, the progeny would probably sound something like the music they play here.

Today's spontaneous Bollywood fest also featured some interesting tracks. I was up on the roof for a couple of hours enjoying the sun and had few options but to listen. The "Been watching you - Hare Krishna Hare Rama" (!) had some tight bits of rap blended in. They had better tracks too, but that's the only one I got. Maybe it's the Mathura underground house scene and not Bollywood, I really wouldn't know the difference! And then there are the sounds that accompany international cricket games. I'd love to get the birds chirping, but their songs are a bit drowned out here. Might have a bit more luck at Gauradham, but then again this series is just about the raw sound experience on my veranda — nothing more, nothing less!

Argh... koodiaTorstai 21.02.2008 23:36

Iänajan takaa eräs vanha asiakas tarvitsee joskus väkräämääni verkkokauppaan uuden maksuliikennekäytävän suoria luottokorttimaksuja varten... Periaatteessa pitäis olla helppoa.

Mutta aivoradat ovat näemmä päässeet valahtamaan uusille uomille. Palveluntarjoajan laatimien speksien tavaaminen kun ei onnistu sitten kirveelläkään, saati sitten niiden pohjalta ohjelmointi. Olioiden silmukka, tuntematon muuttuja, tupenrapinat. Huu...

Voin tarvittaesa esittää lonkalta vertailevan esitelmän Patanjalin, Buddhan ja Sankaran samadhi-käsitysten psykologisista nyansseista ja niihin johtavista meditaatiokeinoista. Tai kääntää suomeksi sivukaupalla tuimaa bengalinkielistä filosofiaa. Aivot eivät ole siis vielä lahonneet.

Mutta tämä puuha ei nyt ota onnistuakseen, ei sitten kirveelläkään. Pitänee nukkua yön yli ja tutkia huomenissa asiaa uudelleen. Ehkä tämä oli niitä asioita, joista suoriutumiseen silloin joskus tarvittiin välipalaksi 2 litran Mountain Dew ja puoli kiloa sokeripitoista einestä?

En vielä tiedä mitä täsmälleen tulen Suomessa budjetinehostusoperaationi puitteissa puuhaamaan, mutta en varmasti ainakaan väännä kenellekään rivin vertaa koodia. Imee aivomehut paremmasta käytöstä. En suostu. Jos vaikka hoitaisin kukkia.

The Eve-teasing ProblemTorstai 21.02.2008 20:16

In light of the recent rape and murder of Ananda-lila, an Australian girl who was staying in Vrindavan, people have asked for my comments on the culture of sexual harassment regrettably prevalent in India, sometimes labeled "eve-teasing", a rather archaic and tidy expression for an ugly social wrong.

More: http://www.vrajajournal.com/blog/The_Eve-teasing_Problem

Nimenmuutos *Torstai 21.02.2008 16:45

Vihdoin on printattu ja kirjekuoressa nimenmuutoshakemukseni. Olen vuosien varrella kokolailla vieraantunut suomalaisesta nimestäni, siinä määrin että sen kirjoittaminen kirjeen perään tuntuu kummalta. Olo on kun väärentäisi jonkun toisen nimikirjoitusta.

Vuosia sitten erään opettajani antama nimi on kokonaisuudessaan Madhavananda. Koostuu siis kahdesta sanasta, ”mādhava” ja ”ānanda”. Nimiyhdistelmän eksegeesi voi rönsyillä sen tusinaan suuntaan, mutta suorimmassa merkityksessään ”mādhava” tarkoittaa keväistä, ”ānanda” onnellisuutta.

Pitkää, kylmää talvea seuraava, elämän, kukoistuksen ja kauneuden muassaan tuoma kevät toimii vertauskuvana tietoisuudelle, joka virkoaa ja puhkeaa kukkaansa iänikuisen tietämättömyyden hälventävässä tiedon valossa.

Tästä lyhyesti ”Ānanda”; nimi kokonaisuudessaan on käytännön tarkoituksiin luvattoman pitkä. Mādhava, nimen ensimmäinen osa jolla useat minua kutsuvat, on adjektiivi joka ottaa Ānandan, nimen ydinosan, kohteekseen. Siten ”Ānanda”.

Ja se ensimmäinen kirjain on pitkä ā, eli sanotaan aa! Sillä kyhyenä lausuttuna "a-nanda" merkitsee käänteistä, eli surua. Mutta papereissa kuitenkin kirjoitettuna normikirjaimella, säästetään toimiston väkeä surulta ja murheelta, vältetään ä-kirjaimeen sekoittamista, eli "Ananda" vaan.